Digitálny koordinátor na základnej škole
Digitálny koordinátor - ako koordinátor digitálnej transformácie vzdelávania na škole v období prípravy škôl na digitálnu transformáciu vzdelávania (v zmysle návrhu "Programu digitálnej transformácie vzdelávania na Slovensku" a "Akčného plánu na obdobie 2021 – 2024" ako výstupu z národného projektu "IT Akadémia – vzdelávanie pre 21. Storočie") má byť skúsený a inovatívny pedagogický zamestnanec školy, ktorý v súlade s § 36 písm. k) a § 38 bod (3) písm. c) Zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch vykonáva špecializované činnosti v kariérovej pozícii školský koordinátor vo výchove a vzdelávaní koordinuje informatizáciu a vzdelávanie prostredníctvom digitálnych technológií s cieľom podporiť transformáciu vzdelávania a školy pre 21. storočie resp. digitálnu budúcnosť (https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019- 2024/europe-fit-digital-age/shaping-europe-digital-future_en) .
Z hľadiska potrieb digitálnej transformácie vzdelávania má digitálny koordinátor pôsobiť v 3 základných oblastiach s nasledujúcimi kompetenciami a úlohami:
Oblasť Vízia školy:
- Digitálnu transformáciu školy komunikuje ostatným aktérom vzdelávania danej školy ako prostriedok skvalitnenia vzdelávania žiakov, ktorý je založený na aktívnom učení sa v hybridnom vzdelávacom prostredí
- V súčinnosti s vedením školy formuluje program digitálnej transformácie školy:
- Pozná a používa nástroje na zistenie východiskového a cieľového stavu na vlastnej škole (napr. SELFIE, ICDL, IT Fitness test) - úroveň jednotlivých znakov digitálnej školy, prípadne takéto nástroje sám tvorí.
- Plánuje konkrétne čiastkové ciele a kroky (opatrenia) pre realizáciu digitálnej transformácie školy
- Pravidelne vyhodnocuje napĺňanie cieľov, realizáciu krokov a navrhuje potrebné korekcie
- Navrhuje strategické opatrenia pre riešenie možných krízových situácií obmedzujúcich prezenčnú výučbu a v prípade potreby je súčinný pri ich realizácii.
Oblasť Škola ako komunita aktérov:
- Rozumie znakom digitálnej školy ako komunity aktérov - žiakov, učiteľov a vedenia
- Pozná rámec digitálnych kompetencií občana (DigComp) a digitálnych kompetencií pedagóga (DigCompEdu) a vie zdôvodniť dôležitosť ich rozvíjania pre uplatnenie sa v praxi
- Koordinuje vytváranie plánu rozvíjania digitálnych kompetencií v rámci jednotlivých predmetov a jednotlivých ročníkov
- Podporuje aktérov vzdelávania v implementácii naplánovaných krokov digitálnej transformácie:
- Koordinuje interné vzdelávacie aktivity pre učiteľov a vedenie v rámci možností a potrieb danej školy (napr. konzultácie pre učiteľov k využívaniu DT, hospitácie na vyučovacích hodinách, workshopy k novým DT, ktoré niekto z učiteľov pozná, spoločné plánovanie hodín s využívaním DT, otvorené hodiny, ...)
- Organizuje externé vzdelávacie aktivity zamerané na rozvíjanie digitálnych kompetencií pre aktérov vzdelávania podľa ich aktuálnych potrieb a možností (napr. ICDL
pre žiakov a učiteľov, workshop k novým DT, workshop pre rodičov a žiakov k zvládnutiu elektronickej komunikácie a virtuálneho vzdelávacieho prostredia ...)
Oblasť Škola ako vzdelávacie prostredie:
- Rozumie znakom digitálnej školy ako vzdelávacieho prostredia a vníma väzby medzi pedagogickými postupmi a vzdelávacím prostredím (trieda a virtuálne prostredie).
- Má prehľad v digitálnych technológiách a je nápomocný vedeniu a učiteľom pri výbere digitálnych technológií:
- Pre realizáciu vzdelávania v synchrónnej - asynchrónnej, prezenčnej - dištančnej, online
- offline forme a rôznych scenárov hybridnej (zmiešanej) výučby
- Pre podporu vyučovania v jednotlivých predmetoch založeného na konštruktivizme.
- V spolupráci so správcom siete rieši praktické problémy učiteľov a vedenia s používaním digitálnych technológií.
Semestrálna práca z Didaktiky informatiky 1
- aprobácia: 1inrs2na - rozširujúce štúdium informatiky (2020/2020)
- príprava na vyučovanie
- prezentácia k vybranej téme školskej informatiky
- fotogaléria
- môj obľúbený webový prehliadač